Saturday, January 8, 2011

PAK ARAB

walaupun gua ngan pak arab lbey kurg jer ensem nyer tapi gua xbley terima pangai sedare2 gua nie.duduk menyembang nak kat tepi jalan jer.gua pn bayar gak cukai jalan.xder pulak gua nak masak megi kat atas bonggol jalan tue.abeh2 pun amek kat corner jalan jer wat port nak men kondang-kondi kan.

teringatkan pak arab nie gua yer2 jer bangge pasal dowg masuk kamapung gua.ngan anak pak meon kerbau si siti kembang tue puji2 gua kate muke pak arab tue same ngan gua kan.lagi bertambah2 bangge la gua.bukan idung jer kembang.pungkoq pun kembang.gua nie walaupun sekolah xlepas tapi time dulu2 ader jugak pegi skola arab.stakat kerusi meja buku dalam bahase arab tue gua memang legend la.xyah tanye gua dah jawab dah.

pada suatu petang yang dingin,semasa gua berjalan ke surau.semayang penting beb.gua terjumpe la pak aji leman tukang besi.dari jauh gua dah nampak tinag lampu.tinggi jer.pak leman pulak bercakap ngan tiang.buang tebiat agak nyer owg tua nie.sampai jer dekat rupe nyer pak leman bercakap ngan pak arab.terkesima gua kejap.tinggi betoi sedare gua nie.patot la badan gua pun tegap jer.macam sazali samad dah gua nyer kepak.jason statham nyer biceps pn kalah ngan gua.

pak leman gua tengok yer2 jer bersembang ngan pak arab nie.hebat jugak owg tua nie speaking bahase gua.xley jadi nie.gua kena pegi tengok.nie antara perbualan pak leman ngan pak arab tue.

pak arab:ma ismuka?(sape name awak?)

pak leman:muka tue wajah la.amende lagi.ish kamu nie.

pak arab:kaifa haluk?(aper kaba?)

pak leman:kain kafan semeter 7 hengget lbey xslap.kamu ader hal aper nak pakai kain kafan tue?

pak arab:aina taskunu?(di mane awk tinggal?)

pak leman:aina binti mazlan ader la.dye duduk ujung kampung nu ha.kamu nak pegi meminang ker?

pak arab:syukran.(terima kasih)

pak leman:tadi aina.nie dh syukran plak.syukran ader men bola petang tadi ngan anak aku si mail hongap.kamu nie aku tanye xbjwab.asek2 kamu jer btnye.

gua terkesima seketika mendengar jawapan pak leman.dengan sepantas halilintar pak leman bley menjawab soalan2 pak arab tue.gua rase gua patot mintak tuisyen ngan pak leman.

No comments:

Post a Comment